KEMENTERIAN KEWANGAN
PEKELlLlNG PERBENDAHARAAN BIL. 3 TAHUN 2010
BANTUAN MENGURUS JENAZAH DAN BAYARAN PENGANGKUTAN
JENAZAH BAG1 PEGAWAI PERKHIDMATAN AWAM
TUJUAN
Pekeliling ini bertujuan untuk memaklumkan peraturan berhubung bantuan mengurus
jenazah dan bayaran pengangkutan jenazah pegawai Perkhidmatan Awam.
LATAR BELAKANG
2. Pekeliliqg Perbendaharaan Bil. 2 Tahun 1993 dan Surat Pekeliling
Perbendaharaan Bil. 14 Tahun 1993 menetapkan tatacara bagi pembayarar~ bantuan
mengurus jenazah dan bayaran pengangkutan jenazah pegawai Perkhidmatan Awam
yang meninggal dunia semasa dalam perkhidmatan kepada warjs pegawai.
Perbendaharaan bersetuju supaya peraturan tersebut disemak sernula selaras
dengan keadaan semasa.
3. Melainkan sesuatu itu jelas maksudnya di dalam Pekeliling ini, tafsiran di
bawah ini hendaklah diikuti:
3.1 "Bantuan Mengurus Jenazah" bermakna bantuan kewangan yang
diberikan kepada waris pegawai atau pihak yang rnenguruskan
jenazah pegawai yang meninggal dunia dalam perkhidmatan untuk
apa-apa tujuan yang berkaitan dengan kernatian pegawai tersebut;
3.2 "Ketua Jabatan" bermakna pegawai yang terkanan yang mengetuai
sesuatu pejabat.
3.3 "Waris Pegawai" bermakna:
i) isteri dan anak-anak bagi pegawai lelaki yang telah berkahwin;
ii) suami dan anak-anak bagi pegawai perempuan yang telah
berkahwin; atau
iii) ibu bapa bagi pegawai bujang.
3.4 "Bantuan Pengangkutan Jenazah" bermakna bayaran untuk membawa
jenazah dari ternpat kematian ke tempat pengebumian atau
penyempurnaan mayat.
KELAYAKAN
4. Bantuan Mengurus Jenazah dan Bayaran Pengangkutan Jenazah bagi
pegawai yang meninggal dunia semasa dalam perkhidmatan, sama ada di
dalam atau di luar tugas rasmi adalah layak diberi kepada pegawai-pegawai
berikut:
4.1 pegawai lantikan tetap;
4.2 pegawai kontrak (contract of senlice);
4.3 pegawai sementara; dan
4.4 pegawai sambilan.
KADARBANTUAN
5. Kadar bantuan kepada waris pegawai adalah seperti berikut:
5.1 bayaran Bantuan Mengurus Jenazah sebanyak RM3,000; dan
5.2 bayaran pengangkutan jenazah mengikut kadar perbelanjaan sebenar
yang munasabah dan disokong dengan resit.
PERATURAN PEMBAYARAN
6. Bantuan Mengurus Jenazah
6.1 Apabila mendapat berita kematian seseorang pegawai di bawah
seliaannya, Ketua Jabatan hendaklah dengan seberapa segera
mendapatkan pengesahan kematian pegawai dan mengisi borang
seperti di Lampiran A.
6.2 Bantuan Mengurus Jenazah hendaklah dibayar secara tunai atau cek
atau bayaran pindahan secara elektronik (EFT) atau mana-mana
gabungan yang sesuai kepada waris terdekat pegawai yang
menirlggal dunia mengikut keutamaan seperti berikut:
(a) bagi pegawai yang sudah berkahwin adalah isteri atau suami
pegawai yang meninggal dunia. Jika pegawai mempunyai
isteri lebih daripada seorang, bayaran akan diberikan kepada
2
isteri yang menanggung perbelanjaan mengurus jenazah
tersebut; atau
(b) bagi pegawai yang dudal janda adalah anak pegawai yang
berumur 18 tahun ke atas; atau
(c) bagi pegawai bujang adalah ibu atau bapa pegawai.
6.3 jika pegawai tidak mempunyai waris terdekat dan jenazah diuruskan
oleh mana-mana ahli keluarga pegawai, maka Bantuan Mengurus
Jenazah bolehlah diberikan kepada orang yang menanggung
perbelanjaan mengurus jenazah tersebut; atau
6.4 jika jenazah tidak mempunyai waris, maka Ketua Jabatan boleh
memberikan Bantuan Mengurus Jenazah kepada pihak yang
menguruskan jenazah tersebut.
7. Bayaran Pengangkutan Jenazah
7.1 Bayaran Pengangkutan Jenazah hendaklah dibuat berdasarkan
perbelanjaan sebenar yang munasabah dan disokong dengan resit;
7.2 tuntutan ini hendaklah dikemukakan oleh waris atau pihak yang telah
menerima Bantuan Mengurus Jenazah seperti di perenggan 6.2, 6.3
dan 6.4; dan
7.3 sekiranya kemudahan pengangkutan jenazah disediakan oleh jabatan
atau ditanggung oleh pihak lain, Bayaran Pengangkutan Jenazah bagi
perjalanan tersebut tidak lagi boleh dituntut.
TANGGUNGJAWAB KE'I'UA JABATAN
8. Ketua Jabatan hendaklah memastikan supaya:
8.1 bayaran dibuat kepada waris pegawai atau pihak lain yang
menguruskan jenazah dengan segera. Sekiranya bayaran dibuat
secara tunai, waris atau pihak terlibat menandatangani surat akuan
menerima bayaran seperti di Lampiran B dan sekiranya bayaran
dibuat melalui cek, Ketua Jabatan perlu memastikan supaya Pusat
Tanggungjawabl Pusat Kos mengeluarkan baucar pembayaran
tersebut dengan serta merta. Jika bayaran dibuat melalui cek atau
EFT, Lampiran B tidak perlu diisi. Walau bagaimanapun, Ketua
Jabatan hendaklah memastikan rekod-rekod mengenai pembayaran
disimpan dengan teratur;
8.2 kadar tuntutan Bayaran Pengangkutan Jenazah adalah munasabah;
8.3 maklumat-maklumat mengenai bantuan ini dicatitkan di dalam Buku
Kenyataan Perkhidmatan Pegawai; dan
8.4 dalam tempoh sebulan selepas bayaran dibuat, maklumat-maklumat
berikut diperolehi dan disimpan dengan teratur:
(a) salinan Sijil Kematian yang diakui sah; dan
(b) salinan surat akuan penerimaan (Lampiran B) dan rekod
pembayaran.
SYARAT DAN PERATURAN LAIN
9. Bayaran Menguruskan Jenazah boleh terus dibuat dan tidak memerlukan
Penyata Perubahan Kew. 8.
10. Peraturan mengenai pengangkutan jenazah pegawai Perkhidmatan Awam
yang meninggal dunia di luar negeri adalah ditetapkan dalam Surat Pekeliling
Am Bil. 13 Tahun 1982 dan pindaannya.
11. Selain daripada peraturan di atas, pegawai yang bertukar Wilayah atau
berkhidmat di luar negeri juga layak menerima kemudahan tambang bagi ahli
keluarga seperti yang ditetapkan di bawah Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3
Tahun 2003 dan pindaannya serta Pekeliling Perkhidmatan Bil. 2 Tahun 1994
dan pindaan.
PEMAKAIAN
Pekeliling ini dipanjangkan kepada semua Perkhidmatan Awam Negeri, Badan
Berkanun Persekutuan dan Pihak Berkuasa Tempatan tertakluk kepada
penerimaannya oleh pihak berkuasa masing-masing.
TARIKH KUAT KUASA
Pekeliling ini berkuat kuasa mulai 15 Oktober 2010.
PEMBATALAN
Dengan berkuat kuasanya Pekeliling ini, Pekeliling dan Surat Pekeliling berikut
dibatalkan:
i. Rekeliling Perbendaharaan Bil. 2 Tahun 1993; dan
ii. ra ii) dan (iii), Surat Pekeliling Perbendaharaan Bil. 14 Tahun 1993.
(Tan Sri Dr. Wan Abd. ~ziqdVanA bdullah)
Ketua Setiausaha Perbendaharaan
Kementerian Kewangan Malaysia
Putrajaya
Semua YB Setiausaha Kerajaan Negeri
Semua Pihak Berkuasa Berkanun
Semua Pihak Berkuasa Tempatan
LAMPIRAN A
(PP Bil. 3 Tahun 2010)
PENGESAHAN KETUA JABATAN
1. Saya mengesahkan bahawa saya telah menerima laporan bahawa pegawai di
pejabat saya bernama.. ................................................................... No. Kad
Pengenalan ......................................... No. Gaji ................. telah meninggal dunia
pada .............................. iaitu semasa dalam Perkhidmatan Kerajaan.
2. Saya mengesahkan* bahawa:
i. pegawai ini mempunyai waris/ ahli keluarga terdekat yang boleh
dibayar bantuan mengurus jenazah iaitu EnciW Puan/ Cik
..........................................................................................
Alamat.. ...............................................................................
..........................................................................................
No. Kad Pengenalan ...........................................................
Hubungannya dengan pegawai ialah .........................................
II. pegawai tidak mempunyai waris/ ahli keluarga terdekat dan
jenazah diuruskan oleh ..........................................................
Alamat ................................................................................
No. Kad Pengenalan ........................................ Bayaran
Mengurus Jenazah boleh dibayar kepada pihak berkenaan.
Tandatangan
Nama Pegawai :
Jawatan
Cop Pejabat
Tarikh
'Sila tandakan dalam kotak yang berkenaan.
LAMPIRAN B
(PP Bil. 3 Tahun 2010)
SURAT AKUAN PENERIMAAN BAYARAN TClNAl
BANTUAN MENGURUS JENAZAH
1. Saya .......................................................... (No. Kad Pengenalan
................................). yang bertandatangan di bawah, beralamat di
...............................................................................................................
...........................................................d.. e n in i mengaku telah menerima
wang tunai berjumlah RM ........... (Ringgit Malaysia. ..........................................).
daripada Kerajaan Persekutuan Malaysia sebagai bayaran Bantuan Mengurus
Jenazah ................................................. (No. Kad Pengenalan ..................... )
seorang anggota Perkhidmatan Awam yang bertugas di Jabatan
Tandatangan:
Sebagai pengesahan, tandatangan di atas telah disaksikan oleh:
Tandatangan .......................................
Nama .......................................
Alamat .......................................
......................................
No. Kad Pengenalan : ......................................
Tarikh .......................................
No comments:
Post a Comment